#Metasasiedzi - dobre praktyki w zarządzaniu III


17.


W roku 2015 w konkursie dobrych praktyk EU-OSHA nagrodę otrzymał Hotel Colón w Hiszpanii za zaangażowanie pracowników w organizację pracy. W ramach projektu "Współpraca kierownictwa hotelu i pracowników na rzecz poprawy warunków pracy" zorganizowano grupę kierowników i pracowników, która zdecydowała o adaptacji i reorganizacji pracy. Zaczęto organizować spotkania działów, omawiano codzienne działania, usprawnienia i podejmowano ewentualne decyzje. Pracownicy mogą anonimowo zgłaszać tematy do dyskusji, które są poruszane na zebraniach i obowiązkowo kończą się propozycjami rozwiązań, dokonano sprawiedliwszego podziału obowiązków, zmieniono sposób przyjmowania zamówień. Dzięki zmianom pracownicy deklarują poprawę samopoczucia oraz dokonano reorientacji strategii biznesowej.

Nagrodzono firmę Schuberg Philis z Holandii za projekt "Kultura uczciwości i przejrzystości w outsourcingu informatycznym = stuprocentowy wynik". Dzięki wprowadzonym działaniom w firmie panują uczciwe relacje, przejrzystość, otwartość, pracownicy mogą zwrócić się o pomoc, zgłaszać problemy. W organizacji pracy zastosowano metodę, w której zespół pracuje nad rozwiązaniem, codziennie organizowane są nieformalne zebrania, omawia się postępy, zapobiega przepracowaniu, czy izolacji członków grupy. Pracownicy uczestniczą w corocznych zebraniach na temat strategii firmy, mają wpływ na kształt dnia pracy, dokonują oceny koleżeńskiej. W firmie zatrudniony jest certyfikowany terapeuta i fizjoterapeuta, zachęca się do zdrowego odżywiania i sportu. Dwa razy w roku organizuje się dni rodzinne, podczas których pracownicy mogą się lepiej poznać. Część rocznego zysku inwestuje się w działania, które mają „zapewnić dobre samopoczucie pracownikom i ich rodzinom”. Za sprawą wprowadzonych zmian rotacja pracowników spadła poniżej 1%, absencja chorobowa wynosiła 0,9%, zwiększyły się oszczędności firmy.

Firmę Zavarovalnica Triglav ze Słowenii nagrodzono za projekt "Liderzy w redukcji zagrożeń psychospołecznych w branży ubezpieczeniowej". W ramach projektu spółka organizuje wydarzenia i działania skierowane do kierowników, którzy mogą uczestniczyć w coachingu dla liderów, organizuje się dla nich konferencje na temat komunikacji i przepływu informacji. Przygotowano podręcznik, w którym określono zadania dla wszystkich kierowników. Dla pracowników niższego szczebla przygotowano wsparcie psychologiczne w przypadku gróźb, ataku, rabunku, organizuje się wykłady, tworzy programy edukacyjne, staże, warsztaty na temat zarządzania pracą, radzenia sobie ze stresem, komunikacji i relacji w pracy. Pracownicy mają swojego powiernika, któremu mogą zgłosić konflikty i niepożądane zachowania. Przeprowadza się mediacje i ocenia sytuację przez komisję. W ramach projektu „udoskonalono kryteria oceny pracy i awansów”, zachęca się do wprowadzania innowacji. Dzięki zmianom pracownicy lepiej oceniają atmosferę i zarządzanie, spadła absencja, koszty wynikające ze zwolnień lekarskich spadły o 8,6% (141 tys. euro), wzrosła satysfakcja i entuzjazm, poprawiła się współpraca wewnątrz firmy.

Zobacz więcej:



 

Komentarze