18.
W roku 2015 w konkursie dobrych praktyk EU-OSHA nagrodę otrzymała słowacka firma U. S. Steel Košice za projekt pod nazwą "Miejsce pracy wolne od stresu = bezwypadkowe miejsce pracy przy produkcji stali". Celem projektu było wyeliminowanie wypadków, całkowite wyeliminowanie stresu oraz wprowadzenie kontroli nad zagrożeniami. W ramach programu "Zatrzymaj się i działaj" pracownicy otrzymali procedury postępowania w przypadku zagrożeń oraz zgodę na przerwanie pracy na konsultacje z przełożonym. Stworzono aplikację informatyczną do zgłaszania zagrożeń, które pojawią się w pracy, zgłoszenia są rozpatrywane, a pracownicy nagradzani za interwencje. Przed każdą zmianą organizuje się spotkania poświęcone bezpieczeństwu. Wprowadzono program coachingowy, którego celem jest udzielanie pomocy w osiąganiu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą oraz porady telefoniczne 24 godz. na dobę. W firmie pracuje psycholog, z którym pracownicy mogą rozmawiać o sprawach zawodowych i prywatnych. Prowadzi się prelekcje na temat wypalenia zawodowego, asertywności i zdrowego trybu życia. Firma organizuje dla pracowników, m.in. zawody sportowe w piłce nożnej oraz Dzień Bezpieczeństwa Rodziny, zachęca też do aktywności fizycznej i towarzyskiej. Dzięki projektowi odsetek wypadków spadł o 79%, straty wynikające z absencji o 95%, pracownicy deklarują zadowolenie, obserwuje się wzrost wiedzy, umiejętności, wydajności i zwiększenie wyników.
Jedną z nagród otrzymała firma Fastems Oy Ab z Finlandii za projekt "Dzielenie się jest wyrazem troski – partycypacyjne podejście do przeciwdziałania stresowi wśród kardy inżynierskiej". Z powodu stresu pracownicy prosili o zmiany w zakresach obowiązków, chodzili na dłuższe urlopy rodzinne oraz odchodzili z pracy. W ramach działań wprowadzono Zintegrowaną Procedurę Oceny Stresu Zawodowego (TIKKA) do oceny czynników powodujących stres. Badania, prowadzone we współpracy z przychodnią medyczną, pozwoliły wprowadzić zmiany w postaci rozmów z przełożonymi, osobistych ankiet i zebrań całych zespołów. Od wprowadzenia programu prowadzi się rozmowy na temat jasnego określania zadań, celów, tempa i obciążenia pracą. Jeśli to konieczne pracownicy są kierowani na badania zdrowotne oraz otrzymują wsparcie. Wprowadzono wczesne interwencje, szkolenia, zachęca się do rozmów na temat problemów na jak najwcześniejszym etapie. Dzięki działaniom zmniejszyła się absencja w pracy z powodu zwolnień lekarskich, pracownicy rzadziej rezygnują z pracy, są bardziej zadowoleni, poprawiła się atmosfera w pracy.
W ramach konkursu dobrych praktyk nagrodę przyznano firmie Nottingham City Homes z Wielkiej Brytanii za projekt "Zasady i procedury oparte na uczestnictwie oraz prewencji". Pracownicy brytyjskiej firmy odczuwali stres z powodu nierealistycznych celów, braku komunikacji oraz zbyt krótkiego czasu na wykonanie pracy. W ramach działań prewencyjnych wprowadzono „oficjalną politykę zarządzania stresem”, opracowaną ze związkami zawodowymi. Przeprowadza się ocenę ryzyka występowania stresu oraz złego samopoczucia. W procesie naprawczym angażowani są menedżerowie, pracownicy otrzymują arkusze informacyjne o stresie, przeprowadzono szkolenie dla przełożonych na temat ryzyka psychospołecznego i stresu, aby podnieść ich umiejętności w zarzadzaniu tymi zagrożeniami w zespołach oraz szkolenie dla pracowników dotyczące sposobu zachowania dobrego samopoczucia w stresujących sytuacjach. Przeprowadza się regularne spotkania nazwane „rozmowami przy herbacie”, podczas których pracownicy mogą rozmawiać o zdrowiu i samopoczuciu, wprowadzono system zarządzania nauką, przekazuje się materiały i organizuje szkolenia związane ze stresem. Raz w roku pracownicy odbywają rozmowy w cztery oczy, na których omawia się wyniki w pracy i przekazuje informacje o ich rozwoju osobistym. Dzięki wprowadzonym działaniom pracownicy są bardziej świadomi zagrożeń, zgłaszają pomysły zarządzania stresem, firma otrzymała złoty medal za wspieranie rozwoju pracowników, monitoruje się absencję z powodu chorób, stresu i depresji.
Komentarze
Prześlij komentarz