#Metasasiedzi - dobre praktyki w zarządzaniu II


16.


W roku 2015 EU-OSHA, w ramach kampanii "Stres w pracy? Nie dziękuję!", podsumowała wyniki konkursu dotyczącego dobrych praktyk w zarządzaniu. Jednym z laureatów konkursu był Bank Lån & Spar w Danii, który w projekcie "Bank w ruchu – zaangażowanie menedżerów i pracowników w budowę dobrego samopoczucia w pracy" wspierał pracowników w „osiąganiu lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym” oraz starał się zaradzić zagrożeniom psychospołecznym.

W banku promowano koncepcję stylu życia "Bank w ruchu", zainicjowano zajęcia, które miały ułatwić radzenie sobie ze znaczną presją. W ramach projektu "Zrób to teraz" poprawiano efektywność, udostępniano narzędzia ułatwiające wykonywanie pracy w szybszy i bardziej uporządkowany sposób. Aby zminimalizować stres, w banku wprowadzono płaską i mniej formalną strukturę organizacyjną, umożliwiono pracownikom wywieranie wpływu na rozkład czasu pracy, unika się godzin nadliczbowych, wprowadzono „obowiązkowe przerwy na aktywność fizyczną”, kładzie się nacisk na dobre samopoczucie, wartości, postawy, nawyki w pracy, umożliwia się rozmowę na temat zastraszania i nadmiernego obciążenia zadaniami, wszyscy kierownicy posiadają certyfikat trenera w zakresie życia prywatnego, pracownicy mają dostęp do psychologa, co roku przeprowadza się ocenę stanowisk pracy pod kątem występowania absencji, rozmawia się z pracownikiem na temat jej powodów, co najmniej raz w roku przeprowadza się rozmowy w celu oceny rozwoju pracowników, umiejętności oraz opracowania planów rozwoju. Dzięki tym działaniom 55% pracowników uważa, że równowaga między pracą a życiem osobistym uległa poprawie, na podstawie samooceny dziennej i tygodniowej stwierdzono spadek stresu, rozmowy na temat absencji zmniejszyły ją o połowę, odnotowano wzrost wydajności, zysków i zadowolenia, 93% pracowników było w 2013 r. zadowolonych lub bardzo zadowolonych.

Daimler AG z Niemiec otrzymał nagrodę za projekt "W stronę wewnętrznej stabilności – zmniejszenie absencji wzrost zadowolenia z pracy w sektorze wytwórczym". Działania były skierowane przede wszystkim do inżynierów utrzymania ruchu, którzy są najbardziej narażeni na stres psychospołeczny, są obarczeni dużą odpowiedzialnością i pracują pod presją czasu. Opracowano nową procedurę oceny ryzyka, zbadano stanowiska pracy inżynierów, diagnozując stres związany z utrzymaniem ruchu. Dokonano reorganizacji systemu odpowiedzialności, wdrożono kampanię multimedialną w celu podniesienia świadomości związanej ze zdrowiem psychicznym, publikowano informacje w intranecie, broszury, plakaty, ulotki, wdrożono moduł e-uczenia do samooceny, kursy zdrowotne dotyczące relaksu, zapobiegania stresu, rozmowy z ekspertami oraz quiz o zdrowiu. Dzięki programowi znacznie zmniejszyły się absencje oraz koszty związane ze zwolnieniami, poprawił się klimat i atmosfera w pracy, poprawiła się kultura zarzadzania problemami psychospołecznymi.

Niemiecką Grupę Deutsche Post DHL nagrodzono za działania w ramach projektu "Globalne zarządzanie stresem w trudnych warunkach pracy w sektorze pocztowym". Firma wprowadziła strategię, której celem było propagowanie zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia na wszystkich szczeblach, w kulturze organizacyjnej, kodeksie postępowania, promocji zdrowia i polityce zdrowotnej. Opracowano internetowy program do szkoleń dla kierowników na temat zdrowia i ochrony pracowników przed stresem. Zorganizowano forum, na którym omówiono działania na rzecz zdrowia psychicznego, organizuje się regularne warsztaty i seminaria na temat stresu i zagrożeń dla menedżerów, zwiększono samodzielność pracowników, wykonuje się badania kontrolne, przekazuje porady i zalecenia. Lekarze wdrażają indywidualne programy od coachingu do interwencji w przypadku ciężkiej depresji, prowadzi się seminaria dla pracowników. Dzięki działaniom firmy wydajność pracy wzrosła, ograniczono koszty wynikające z absencji i chorób pracowników, DHL otrzymał ocenę A+ za zarządzanie BHP.

Zobacz więcej: 





Komentarze