#Metasasiedzi - dobre praktyki w zarządzaniu


15.

W roku 2015 EU-OSHA, w ramach kampanii "Stres w pracy? Nie dziękuję!", podsumowała dla przedsiębiorców Europejski Konkurs Dobrych Praktyk. Jego zadaniem było zaprezentowanie korzyści, które wynikają ze stosowania dobrych praktyk w zarządzaniu BHP oraz wyróżnienie „wybitnych i innowacyjnych rozwiązań”. W konkursie mogły wziąć udział wszystkie organizacje i zakłady z krajów UE, państw kandydujących oraz członków Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu. Nominowaniem do etapu europejskiego zajmowały się krajowe punkty centralne EU-OSHA, a oceniano przede wszystkim współpracę pomiędzy pracownikami i pracodawcami w zakresie zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi, skuteczne wdrażanie interwencji poprawiających BHP, osiągnięte wyniki, poprawę zdrowia i bezpieczeństwa, trwałość efektów oraz możliwość zastosowania tych rozwiązań w organizacjach i przedsiębiorstwach, np. w innych państwach członkowskich UE.

Do konkursu zgłosiło się 55 przedsiębiorstw i organizacji pochodzących z 25 krajów, duże i małe firmy, zatrudniające poniżej 100 pracowników. W jury zasiadali przedstawiciele rady zarządzającej EU-OSHA oraz eksperci merytoryczni: przewodniczący komisji Peter Kelly z brytyjskiego organu wykonawczego ds. bezpieczeństwa i zdrowia w pracy, członkowie komisji: Francesco Jesús Álvares z Komisji Europejskiej, Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans, Jan Kahr Frederiksen z duńskiego związku zawodowego FTF, Eckhard Metz z niemieckiej Komisji ds. BHP i Standaryzacji, Hann Stålhammar przedstawiciel Ministerstwa Spraw Społecznych i Zdrowia z Finlandii. Nagrodzono, m.in. firmy z Belgii, Niemiec, Danii, Holandii, Słowacji i Hiszpanii. Były to czołowe firmy z branży pocztowej i logistycznej, firmy z sektora finansowego, outsourcingu informatycznego, producenci stali, firmy hotelarskie.

Nagrodzono firmę Siemens z Belgii, która w projekcie pod nazwą "Zapobieganie wypaleniu i stresowi w celu osiągnięcia równowagi życiowej" opracowała metodykę zarządzania zagrożeniami psychospołecznymi. W ramach działania "Życie w równowadze" skoncentrowała się na uświadamianiu występowania zagrożeń, partycypacji kierownictwa, dobrej komunikacji, udziale pracowników w szkoleniach oraz wdrożyła "Program Wsparcia Pracowników". Firma zidentyfikowała czynniki ryzyka, wypalenia zawodowego i stresu. Przygotowała film, którego bohaterem był menadżer opowiadający o swoich doświadczeniach oraz filmy instruktażowe przekazywane jednostkom na całym świecie. Prowadziła szkolenia dla menedżerów i kierowników z zarządzania stresem i promowania zdrowia, do udziału w szkoleniach zapraszała pracowników, którzy pomagali spojrzeć na te sprawy z innej strony. Stworzyła sieć społecznościową Siemens Social Network. W oddziale w Belgii przyłączono do niej grupę Fit@Work, zrzeszającą pracowników, ekspertów ds. zdrowia i ochotników, którzy omawiali problem stresu i zagrożenia psychospołeczne. Simens stworzył „indeks możliwości zatrudnienia”, którego celem było tworzenie indywidualnych planów rozwoju dla pracowników oraz pomaganie w szukaniu najlepszego obszaru, w którym może się szkolić pracownik. W ramach Programu Wsparcia Pracowników, wszystkim zatrudnionym oraz najbliższym członkom rodziny zaproponowano usługi wsparcia w kwestii zagrożeń psychospołecznych i rozwiązania problemów prawnych. Dzięki projektowi, a zwłaszcza grupie Fit@Work, odnotowano „silny spadek absencji”, firma otrzymała tytuł belgijskiego Pracodawcy Roku 2014 za wprowadzenie indeksu możliwości zatrudnienia.


Zobacz więcej:








Komentarze