12.
Kampania Stres w pracy? Nie dziękuję! przyczyniła się do poznania problemów pracodawców. W czasie badań wykazano, że 40% pracodawców jest przekonanych o trudności kontrolowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem pracy. Za główne powody tej sytuacji podają „drażliwość zagadnienia” oraz „brak kompetencji”. Więcej niż połowa menedżerów jest przekonanych, że żaden z ich pracowników nie będzie miał problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, tymczasem okazało się, że aż 1 na 6 będzie miał takie zaburzenia. Trudności przysparza problem osób, które już ich doświadczyły, ponieważ traktowani są przez potencjalnych nowych pracodawców jako zagrożenie. Nie tylko uświadamia to problemy związane ze stresem, ale wykazuje jak pilne i niezbędne jest upowszechnianie wiedzy na temat stresu i przeciwdziałanie tym zagrożeniom.
O zagrożeniach psychospołecznych i stresie związanym z pracą mówimy, m.in. gdy wymagania, którym musi sprostać pracownik, przekraczają jego możliwości, gdy poziom kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie jest zbyt niski, miejsce pracy jest źle zorganizowane, firma jest źle zarządzana, czas na wykonanie obowiązków jest za krótki, wymagania są sprzeczne, rola pracownika jest niedostatecznie określona, źle dopasujemy wymagania do kwalifikacji, nadmiernie kontrolujemy lub za mało, pracownik nie ma żadnego wpływu na decyzje, doświadcza przemocy ze strony osób trzecich, nie otrzymuje wsparcia od przełożonych i współpracowników, ma złe relacje ze współpracownikami, jest nękany psychicznie lub seksualnie, prześladowany, poniżany, ośmieszany, zastraszany, doświadcza niesprawiedliwego podziału pracy, nagród, awansów, brakuje „możliwości rozwoju kariery zawodowej”, jest niepewny zatrudnienia, brakuje efektywnej komunikacji, ma trudności z pogodzeniem obowiązków zawodowych i rodzinnych. Jeśli firma nie wprowadza zmian, nieuniknionym następstwem wydaje się już tylko pojawienie się długotrwałego stresu, który prowadzi do problemów psychicznych, społecznych i fizycznych.
Komentarze
Prześlij komentarz