20.
W roku 2009 PIP zaproponował dyskusję na temat stresu w pracy instytucjom o różnych zakresach działań i odpowiedzialności. Jednym z pierwszych badanych było Starostwo Powiatowe w Białymstoku, w którym pracownicy wzięli udział w szkoleniach oraz w ocenie psychospołecznych warunków pracy. Na podstawie wyników zweryfikowano zakresy obowiązków oraz pracownicy otrzymali możliwość samodzielnego zgłaszania wniosków o tę weryfikację, zwiększono zatrudnienie, optymalizując skład zespołów, uwzględniono szkolenia dla pracowników na temat stresu. Do zakładowej oceny ryzyka zawodowego wprowadzono kwestię obciążenia psychofizycznego. Dzięki tym działaniom przedstawiciele starostwa stwierdzili łatwiejsze rozwiązywanie konfliktów, bardziej przyjazne miejsca pracy, pracownicy poznali techniki radzenia sobie ze stresem w pracy i życiu prywatnym, kierownictwo jest bardziej przychylne, nie obawia się zmian i nowych rozwiązań.
W ramach ogólnoeuropejskich działań, których celem było przeciwdziałanie, minimalizowanie oraz zwalczanie skutków występowania stresu EU-OSHA przeprowadziła, m.in. badania ESENER i ESENER-2, różne działania na terenie zaangażowanych krajów oraz Europejski Konkurs Dobrych Praktyk. W listopadzie 2015 r., w czasie kampanii "Stres w pracy? Nie dziękuję!", odbyła się konferencja podsumowująca kampanię "Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy". W Polsce w ramach partnerskich działań 25 listopada 2015 r. zorganizowano konferencję "Stres w pracy – skala problemu, konsekwencje, profilaktyka". Udział w konferencji był bezpłatny, a prelegenci spotkali się w Warszawie. W konferencji wzięli aktywny udział: psycholog dr Dorota Żołnierczyk-Zreda z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego, kierownik
Pracowni Psychologii i Socjologii Pracy w CIOPPIB, psycholog Anna Kucharska z Państwowej Inspekcji Pracy – Okręgowego Inspektoratu Pracy w Lublinie, dr Joanna Bugajska z CIOP-PIB, kierownik Zakładu Ergonomii w Instytucie, psycholog dr Magdalena Warszewska-Makuch z CIOP – PIB, psycholog dr Łukasz Baka z CIOP – PIB, adiunkt w Zakładzie Psychologii Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, psycholog dr Dorota Winiarska-Molek z Katedry Zarządzania Kadrami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, psycholog dr Mateusz Warchał z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach, dr Zofia Pawłowska – kierownik Zakładu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy CIOP-PIB oraz Mirosław Słowikowski – wykładowca Krajowej Szkoły Administracji Publicznej.
Konferencja odbyła się w ciągu jednego dnia, a obrady prowadzono w trzech tematycznych częściach, pierwszej: "Zagrożenia psychospołeczne i stres w miejscu pracy", drugiej: "Stres a funkcjonowanie organizacji" i trzeciej: "Profilaktyka stresu".
Materiały omówione w trakcie konferencji przedstawimy w kolejnych postach.
Komentarze
Prześlij komentarz