#Metasasiedzi - modelowe rozwiązania w walce ze stresem



19.


W roku 2015 w Europejskim Konkursie Dobrych Praktyk przyznano 12 wyróżnień dla przedsiębiorców i organizacji, m.in. z Grecji, Francji, Włoch, Portugalii i Turcji oraz nagrodę dla polskiego Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Koszalinie za projekt "Lepsza komunikacja, rozwiązywanie konfliktów i radzenie sobie ze stresem wśród funkcjonariuszy więziennych". Celem przeprowadzonych działań było zredukowanie stresu wynikającego z kontaktu z więźniami, obciążenia pracą, presją czasu i braku wsparcia przełożonych. W ramach projektu przeprowadzono ankietę na temat wypalenia zawodowego. Ustalono, że wynika ono z kontaktu z więźniami, układu zmian, płci pracowników. Przeprowadzono warsztaty profilaktyczne i zajęcia poświęcone czynnikom stresogennym, zasugerowano rozwiązania radzenia sobie ze stresem, łagodzenia napięcia, ćwiczono techniki dotyczące zapobiegania stresowi. Zorganizowano warsztaty dla przełożonych i dyrektorów oraz trening umiejętności psychospołecznych, komunikacji, asertywności, rozwiązywania konfliktów, metod zwalczania agresji, dyskryminacji i mobbingu. Dzięki podjętym działaniom więcej pracowników prosi o informacje, warsztaty, wzrosła otwartość i gotowość do szukania pomocy, spadła liczba absencji oraz wzrosło zadowolenie z pracy.

Przykłady działań naprawczych w Polsce można odnaleźć jeszcze w publikacji Michała Gólcza "Stres w pracy. Przykłady dobrych praktyk", wydanej w 2011 r. przez Państwową Inspekcję Pracy – Główny Inspektorat Pracy. W książce opracowano wyniki badań programu realizowanego przez PIP od roku 2006. Jego celem było udostępnienie metody obiektywnej oceny psychospołecznych warunków pracy oraz udzielenie pomocy w rozpoznawaniu przyczyn stresu. Do oceny warunków pracy wykorzystano kwestionariusz Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, który pozwalał zmierzyć obciążenie stanowiska oraz wskazać źródła stresu. Na podstawie wyników badań polecono pracodawcom i pracownikom wprowadzenie działań profilaktycznych oraz usunięcie przyczyn stresu, m.in. zmniejszenie obciążenia psychicznego, pośpiechu, zmianę organizacji pracy, redukowanie konfliktów, zagrożeń, uciążliwości, nieprzyjemnych warunków czy wpływu wysiłku fizycznego. Na podstawie audytu z 2009 r. zbadano wyniki działań oraz opisano 11 modelowych rozwiązań zastosowanych w Polsce, które można z powodzeniem stosować w innych przedsiębiorstwach.

W książce opisano działania wprowadzone w pięciu sektorach: administracji publicznej, działalności usługowej, służbach miejskich, zakładach produkcyjnych oraz edukacji. Wśród przedsiębiorstw i organizacji znalazły się: Hipermarket Tesco w Lublinie, Progress Personal Service Sp. z o.o. w Zielonej Górze, Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Białej Podlaskiej, Straż Miejska w Opolu, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. w Toruniu, Unilever Polska S.A. w Katowicach, Knauff Bełchatów Sp. z o.o. w Brzeziu, Zakłady Chemiczne Organika Sarzyna w Nowej Sarzynie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 8 w Łodzi oraz dwa urzędy, które stanowią ciekawy przykład działań naprawczych, wprowadzanych wśród pracowników administracji.

Do programu PIP przystąpił Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze. W ramach działań w urzędzie starano się poprawić efektywność działania, obniżyć koszty pracy, zmniejszyć absencję chorobową, fluktuację kadr, poprawić wizerunek urzędu wśród pracowników oraz zwiększyć efektywność pracy. Wyremontowano pomieszczenia biurowe, wymieniono oświetlenie, zakupiono ergonomiczne i funkcjonalne meble oraz sprzęt komputerowy. Opisano zakresy obowiązków, kryteria oceny pracowników, sporządzono plany pracy. Zaczęto organizować spotkania przełożonych z pracownikami, omawia się zadania, okazuje się większy szacunek i zrozumienie, sprecyzowano procedury, zaplanowano szkolenia dla kierowników z zarządzania pracownikami oraz szkolenia dotyczące radzenia sobie ze stresem. Dzięki zmianom wzrosła efektywność, wyeliminowano opóźnienia, ograniczono występowanie sytuacji stresowych.



Komentarze