7.
Do zadań EU-OSHA, oprócz opracowywania projektów, przeprowadzania badań i edukacji, należy tworzenie kampanii. Jedną z nich jest dwuletnia kampania "Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy", organizowana cykliczne. Do udziału w niej są zapraszane krajowe punkty centralne EU-OSHA w ramach współpracy i poprawiania komunikacji między rządami, pracownikami i pracodawcami. Biorą w niej udział partnerzy z państw członkowskich UE, obejmują setki wydarzeń, konferencji, warsztatów, czy działalność w mediach społecznościowych. Jednym z najważniejszych wydarzeń w czasie kampanii jest, m.in. Europejski Konkurs Dobrych Praktyk i rozdanie nagród za wyjątkowe i innowacyjne rozwiązania z zakresu BHP. Innym jest Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.
W roku 2014 EU-OSHA dzięki swojemu dwudziestoletniemu doświadczeniu miała okazję zostać koordynatorem szczególnej kampanii. W latach 2014-2015 Agencja zorganizowała europejską kampanię na rzecz zdrowego i bezpiecznego miejsca w pracy "Stres w pracy? Nie dziękuję!" W tym czasie zorganizowano, m.in.: Europejskie Tygodnie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (październik 2014 i 2015), ceremonię rozdania nagród w Konkursie Dobrych Praktyk (kwiecień 2015) oraz konferencję, która podsumowała kampanię Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy (listopad 2015). Informacje na temat przedsięwzięcia można było pobrać ze strony internetowej, na której publikowano i upowszechniano materiały z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
W ciągu niespełna dwóch lat w ramach kampanii korzystano z zielonych i białych barw, znaku identyfikacyjnego w kształcie charakterystycznego kłębka nici, obsługiwanego przez dwóch bohaterów, płci żeńskiej i męskiej, materiały sygnowano logotypami EU-OSHA, Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy, Unii Europejskiej, hasztagiem #EUManageStress. Stosowano ciekawe „zielone slogany” mające przekonać do zapobiegania stresowi w pracy, m.in.: „Zdrowi pracownicy są warunkiem sukcesu firmy”, „Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy”, „Współpracując ze sobą, pracodawcy, menedżerowie i pracownicy mogą przeciwdziałać stresowi zawodowemu i zagrożeniom psychospołecznym, z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron”, „Stres związany z pracą wynika z kwestii organizacyjnych, a nie jest winą pracownika”, „Koszty stresu związanego z pracą są wysokie zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla społeczeństw”, „Jest rozwiązanie”, „Stres zawodowy pojawia się wtedy, gdy wymagania stawiane pracownikowi przekraczają jego możliwości”, „Stres w pracy – problemem nie jest pracownik, ale zła organizacja pracy”, „W każdym miejscu pracy występują zagrożenia psychospołeczne”, „Model oceny ryzyka można łatwo zastosować do zarzadzania stresem zawodowym”, „W dobrym środowisku pracy pracownicy wykazują wysoki poziom zadowolenia z wykonywanej pracy oraz są mobilizowani i motywowani do realizowania własnego potencjału”, „Wspólne przeciwdziałanie stresowi i zagrożeniom psychospołecznym w miejscu pracy opłaca się wszystkim: pracodawcom, menedżerom i pracownikom”.
Kolejną kampanią na rzecz poprawy warunków pracy może być kampania organizowana przez strukturę Grupy Sąsiedzi - #metasasiedzi.
Komentarze
Prześlij komentarz