W latach 2014-2015 w czasie kampanii "Stres w pracy? Nie dziękuję!" starano się zachęcić przedsiębiorców do zapobiegania stresowi w pracy. W ramach ogólnoeuropejskich działań prowadzono badania opinii pracowników, szkolenia, warsztaty, podsumowano Europejski Konkurs Dobrych Praktyk, pokazano na konkretnych przykładach, co można zrobić, jakie wprowadzić działania naprawcze, co można osiągnąć dzięki profilaktyce, zmianom organizacyjnym i podnoszeniu umiejętności zarządzania wśród kardy wyższego szczebla. Zorganizowano ogólnokrajową konferencję, w której specjaliści z ośrodków naukowych, badawczych oraz instytucji państwowych, omawiali problem występowania stresu w pracy.
W ramach tych działań EU-OSHA w jednej z broszur dotyczących omawianej kampanii przekonywała, że zagrożenia psychospołeczne można zdiagnozować i kontrolować w taki sam sposób, jak inne zagrożenia w pracy. Za pomocą modelu oceny ryzyka można określić zagrożenia, stanowiska pracy potencjalnie zagrożone, można uświadomić menedżerom i pracownikom zagrożenia, wczesne znaki ostrzegawcze, zaangażować w ten proces wszystkie strony, pracodawców, kierowników i pracowników. Dzięki ocenie ryzyka można uszeregować zagrożenia, zależnie od ich wagi i problemu, zaplanować działania prewencyjne, zminimalizować ryzyko, przygotować plan działania i wprowadzić go w życie, można monitorować i korygować te działania, jeśli nie są wystarczająco skuteczne.
EU-OSHA uzasadniała swoje działania korzyścią dla wszystkich stron, zwiększeniem zysków, zadowolenia i dobrej opinii na temat firmy wśród pracowników. Dobre środowisko pracy zwiększa poziom zadowolenia, mobilizuje i motywuje do zwiększania potencjału, daje dobre wyniki, zmniejsza poziom absencji i rotacji pracowników. Przekonywano zatem do szkoleń, dawania pracownikowi możliwości samodzielnego organizowania pracy i czasu pracy, zróżnicowania zadań, jasnego sformułowania oczekiwań, udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących pracy, opracowywania metod i harmonogramów, sprawiedliwego podziału pracy, nagród, awansów, tworzenia możliwości rozwoju kariery zawodowej, wspierania pracownika i zapewniania dobrej atmosfery. EU-OSHA proponowała zwiększanie zasobów ludzkich, poprawianie komunikacji, informowanie o zmianach, stosowanie środków do przeciwdziałania stresowi, nękania, przemocy, rozwiązywanie tego typu problemów, szkolenie pracowników w zakresie zdrowych relacji praca – dom.
Pracownicy różnie reagują na bodźce, to w czym jeden może radzić sobie lepiej, drugiemu może sprawiać problem. Jedni radzą sobie lepiej z presją czasu, inni mogą doświadczać stresu związanego ze zbyt dużymi wymaganiami dla nich. Zasadniczą rolę w przeciwdziałaniu stresu może odegrać zmiana organizacji pracy i uwzględnienie uwarunkowań oraz potrzeb psychologicznych, w zależności od płci, wieku lub doświadczenia pracownika. W profilaktyce stresu w pracy może mieć duże znaczenie uświadomienie sobie, że każdy ma inne cechy osobowości, są wśród pracowników, np.: perfekcjoniści, altruiści, zwycięzcy, ekscentrycy, badacze, sceptycy, optymiści, wojownicy oraz mediatorzy.
Mirek Słowikowski w swojej prezentacji, przedstawionej podczas warszawskiej konferencji z 2015 r., w ciekawy sposób opisał cechy osobowości. Podzielił nawyki ludzi na świadome i nieświadome, wskazał na ich cechy oraz problemy osobowościowe. Za perfekcjonistę uznał osobę, która nieświadomie myśli sobie: „muszę być »dobrym...« by nie narobić sobie kłopotów i zyskać akceptację oraz zbudować poczucie wartości”. Świadomie ma nawyk: „najważniejszym zadaniem jest porządkowanie własnego życia i świata poprzez ciężką pracę”. Perfekcjonista jest osobą silną, planującą, nadodpowiedzialną, niecierpliwą i krytyczną. Jego problemem jest „nieustanne niezadowolenie z siebie”.
Komentarze
Prześlij komentarz